Skip to main content

Artificial Intelligence en Executive Search

Van de opkomst van LinkedIn tot de huidige integratie van AI in het wervingsproces, de impact van technologie op executive search is aanzienlijk geweest. Deze technologieën zijn eerst als handige hulpmiddelen verschenen, maar zijn inmiddels dominant geworden in de manier waarop wij talent benaderen en werven.

Sinds enige tijd doet ook AI zijn intrede in de wereld van executive search. Dit biedt grote voordelen: het kan helpen bij het filteren van kandidaten en het analyseren van grote hoeveelheden data, kortom het efficiënter uitvoeren van taken die door deze technologie kan worden overgenomen.

Hoewel AI een waardevol hulpmiddel kan zijn, is het onmiskenbaar dat de menselijke factor essentieel blijft voor het succesvol invullen van een zoekopdracht. Executive search consultants met een hoog ontwikkelde emotioneel intelligentie (EQ) zijn immers veel beter in staat om kandidaten te beoordelen op hun capaciteiten als het gaat om emotionele intelligentie, leiderschap en culture fit; eigenschappen die vaak het verschil maken tussen succes en falen.

Dit geldt niet alleen voor actieve kandidaten, kandidaten die direct geïnteresseerd of beschikbaar zijn en soms zelf reageren op een job opportunity. Als bedrijven zich beperken tot alleen actieve kandidaten, wordt vaak een belangrijk deel van het mogelijke aanbod gemist: de initieel niet geïnteresseerde kandidaten, de inactieve kandidaten, het deel van de markt waar vaak de beste fit te vinden is.

Een goede executive search consultant is ook in staat om een aantal inactieve kandidaten te activeren door de juiste benadering met goede argumenten. Dit vergroot niet alleen de kwaliteit van de kandidatenpool, maar ook de kans op een succesvolle plaatsing.

De hogere investering in een betere search door een gerenommeerd executive search bureau betaalt zich hierdoor vaak snel terug. De waarde die wordt toegevoegd door een bureau dat de dynamiek van een organisatie begrijpt en de juiste connecties kan leggen, is onmisbaar.

Een zorgelijke trend is dat tegenwoordig veel organisaties kiezen voor goedkopere oplossingen bij het werven van executives. Statistieken tonen aan dat 30% tot 50% van de aangenomen kandidaten binnen 18 maanden niet succesvol is en dus moeten worden vervangen. De kosten van een “mis-hire” zijn aanzienlijk; inclusief gederfde omzet, kosten voor een nieuwe search, en verminderde teamproductiviteit, kunnen oplopen tot 2,5 keer het jaarsalaris van de betreffende functie!

Concluderend kan gesteld worden dat in een tijd waarin technologie en automatisering een dominante rol spelen en zeker toegevoegde waarde brengen, we niet moeten vergeten wat een professionele headhunter te bieden heeft. De menselijke factor in executive search is van onschatbare waarde en absoluut niet vervangbaar.

Bent u geïnteresseerd in het verbeteren van uw wervingsstrategieën of het aanpakken van managementvraagstukken binnen uw organisatie? Ik plan graag een meeting in!